Bredband

Bredband via fiber ingår i månadsavgiften för alla lägenheter i Solfjädern-föreningarna. Leverantör är Ownit. Maximal hastighet i lägenheten är 1 Gbit/s, en kapacitet som delas med övriga lägenheter i samma trapphus/byggnad (varierar inom området). Föreningarnas totala kapacitet är 10 Gbit/s.

Internetuppkopplingen bör vara aktiverad redan vid inflytt, men man ska ändå beställa tjänsten kostnadsfritt från Ownit så att de har aktuellt register över vem som använder bredbandet. IT-gruppen vill gärna ha hjälp med att bekräfta att det fungerar så: Om man nyligen har flyttat in och vet med säkerhet om det var aktivt eller ej innan man beställt tjänsten så får man gärna höra av sig och meddela det.

Man kan även beställa tilläggstjänster från Ownit, som t ex IP-telefoni och TV-tjänster, som man då betalar för separat. Man kan även beställa en WiFi-router från Ownit om man behöver det, men det är även möjligt att ansluta sig med annan utrustning om man vill det.

Bredbandet levereras till ett nätverksuttag i lägenheten, ofta placerat i hall eller klädkammare. Det har från början dragits nätverkskablar inom lägenheterna, som man kan använda för ett internt nätverk om man vill. Ofta är bredbandet vidarekopplat till ett av uttagen i rummen, t ex ett sovrum/arbetsrum, medans övriga uttag inte är inkopplade. Kablarna inom lägenheten är bostadsrättsinnehavarens eget ansvar. Vi har dock försökt samla vad vi vet om den ursprungliga installationen, som skiljer sig åt mellan husen, i filen Bredband - Installation i lägenheterna.pdf.

Trådlöst nätverk i lägenheten får man ordna själv om man vill ha det, förslagsvis genom att använda en router med WiFi. Det finns inget allmänt tillgängligt trådlöst nätverk på området eller i parkeringsgaraget. De trådlösa nätverk som finns i samlingslokal och gästlägenheter är endast avsett för de som nyttjar lokalen.

Vid problem med bredbandet kan man se om det finns någon pågående driftstörning här: https://www.ownit.se/kundservice/driftstatus. Om det finns en känd driftstörning i vårt område så bör man inte skicka en egen felanmälan om det.

Vid utflytt bör man avbeställa tjänsten från Ownit. Dels för att se till så att eventuella tilläggstjänster man betalar för avslutas och dels för att Ownit ska ha aktuell information om vem som använder bredbandsuppkopplingen.